Thursday 25 May 2017

KANSER PAYUDARA - PEMBUNUH KEDUA DIKALANGAN WANITA



Kanser payudara adalah sejenis barah dimana berlakunya pembentukan sel kanser yang berbahaya di dalam tisu payudara.Sel yang telah terjejas boleh menyerang tisu disekitarnya namun dengan pemeriksaan dan rawatan awal kehidupan dapat dijalani seperti biasa.

Kanser payudara merupakan kanser yang paling sering didiagnos dan juga kanser pembunuh kedua dikalangan wanita.  Di seluruh dunia, kanser payudara  merupakan penyakit barah paling meluas di kalangan wanita.



Kanser payudara  menyerang sekitar 10% semua wanita pada semua peringkat umur di dunia Barat. Walaupun usaha meluas dijalankan bagi pengesanan awal dan rawatan berkesan, sekitar 20% wanita dengan barah payudara akan meninggal disebabkan penyakit tersebut, dan ia merupakan bentuk barah kedua yang mengakibatkan kematian tertinggi bagi wanita.

Kajian Kementerian Kesihatan Malaysia pula menunjukkan kira-kira 94% kes yang dirawat di hospital kerajaan sudah ditahap paling kritikal dan sukar dipulihkan dan kemungkinannya membawa maut.

Walaupun kita bukan antara wanita yang mengidap penyakit ini namun seharusnya kita bersama-sama menyokong dan memberi semangat kepada wanita -wanita lain.

 Terima Kasih..


0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 Tips Cantik dan Sihat Semulajadi
| Distributed By Gooyaabi Templates