Friday 5 May 2017

INI PENYEBAB KENAPA PUTING PAYUDARA KERAP TERASA GATAL



Bagi seorang wanita mesti pernah melalui keadaan di mana  puting payudara terasa gatal sehingga tidak tertahan  dan ingin menggaru .Tapi sudah tentu ianya kurang manis jika dilihat orang.Anda terus bergegas ke tandas atau tempat yang tersembunyi.Tapi jangan terlalu asyik menggaru hingga berlaku iritasi pad kulit payudara anda.

Ada beberapa sebab kenapa puting payudara berasa gatal .


1- Eczema -  kulit kering pada puting payudara jika tidak dirawat akan membuatkan sekitar puting menjadi kering, bersisik , merah dan lebih serius akan berlaku pendarahan. Eczema biasanya disebabkan oleh virus staphylococcus aureus.keadaan ini biasanya berlaku untuk jangka masa yang panjang.Pastikan anda tidak menggunakan ubat-ubatan yang dilarang doktor anda.




2- Menyusu kan bayi -  kebanyakan ibu -ibu yang menyusukan bayi akan merasa gatal bahagian puting payudara.Mamun jika ianya terlalu serius seperti kegatalan yang berpanjangan , bengkak dan panas ianya kerana berlaku jangkitan pada liang susu yang tersumbat.Anda perlu kerap mencuci puting payudara terutama ketika mandi  kerana susu yang tersumbat boleh menyebabkan mastitis.Dapatkan segera rawatan jika ini terjadi pada anda.

3- Bahan kimia  - ketika anda mandi ,sabun atau syampoo yang mengalir pada tubuh anda tidak di bersihkan dengan sempurna.Ianya menyebabkan bahan-bahan di dalam pencuci tersebut menempel di puting payudara anda dan menyebabkan puting payudara berasa gatal.Pastikan ketika mandi anda memberishkan badan anda dengan air yang banyak terutamanya dibahagian payudara .


4- Kanser payudara - gatal pada payudara mungkin juga penyebab kanser Paget's disease iaitu kanser payudara yang jarang-jarang berlaku.Selain gatal puting juga menjadi rata, benjola pada payudara, keluaran cairan dan perubahan warna pada payudara anda.Dapatkan rawatan dan nasihat dari doktor anda.


Terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 Tips Cantik dan Sihat Semulajadi
| Distributed By Gooyaabi Templates